Hier moet je zijn: Café Hermes in De Pijp


schermafbeelding-2016-10-03-om-16-04-02
Mensen zijn gewoontedieren, dat geldt ook voor mij. Hoewel ik graag (alleen) op avontuur ga, heb ik vooral in Amsterdam mijn vaste plekken om een alcoholische versnapering te nuttigen. Die plekken zijn meestal bij mensen of onszelf thuis, de rest zijn drie of vier vaste kroegen.

Voorwaarden

Maar zo heel af en toe laat ik me verleiden een andere kroeg dan normaal te bezoeken. In Utrecht hadden we Café Vredenburg, onze huiskamer in het centrum van Utrecht. Sinds bijna onze hele Vredenburg-clan in Amsterdam woont, zijn we op zoek naar het equivalent van ons tweede huis in Utrecht. De eisen? Bruine kroeg, personeel dat wel een praatje met je durft te maken en bij voorkeur staat de kroegbaas ook regelmatig achter de tap. Eigen muziek uit kunnen kiezen is een pré.

Lees ook: Zoeken douwe bob Donderdagdeuntjes: Cindy Lauper, The Goo Goo Dolls, Douwe Bob

Een sympathiek café, noemden we al snel datgeen waar we naar op zoek waren. En dat blijkt verdacht lastig in Amsterdam, waar de fijne Amsterdamse bruine kroegen op uitsterven na dood zijn. Regelmatig zakken we door in Café Oranje, waar bitterballen spotgoedkoop zijn en je gerust twaalf frikadellen met gratis saus geserveerd krijgt als je daar om drie uur ’s nachts naar vraagt. De stamgast is Geile Sjon, die op andere dagen als vrouw wakker wordt. In ieder geval staat hij gegarandeerd op de tafel te dansen als je ‘m een glas Koeberg geeft.

Sjoelbak

Maar een vervanging van ons vertrouwde Vredenburg is het nog niet. Die vervanging lijken we gevonden te hebben in De Pijp, bij Café Hermes. Ik werd gevraagd nog even een biertje te komen drinken in het café waar bier nog betaalbaar is, de biljarttafel als steun voor de sjoelbak dient en de zoute stokjes op de bar staan om energie op te doen voor de karaoke. De barvrouw heet Bea en is een vrouw vol verhalen. Verdrietige verhalen nu, vooral.

Café Hermes moet namelijk over een half jaar dicht. De honderd jaar oude kroeg, al 23 huiskamer van Douwe Bob en sympathiek café wordt namelijk een hamburgertent. Want er zijn nog bijna geen hamburgertenten in Amsterdam. Kroegbaas en barvrouw Bea heeft om die reden een petitie gestart. Als ze 40.000 handtekeningen binnenhaalt, kan ze naar de kamer. Online zijn er een stuk of 300, fysiek heeft Bea er al 4000 binnen. Veel te weinig natuurlijk. Dus teken die petitie. Trakteer ik je daarna op een biertje bij Bea aan de bar. Heb ik eindelijk een sympathiek café gevonden, moet ie dicht. Dat laten we natuurlijk niet gebeuren.

Beeld: Google Maps

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!