Donderdagdeuntjes: Solange en Regina Spektor


Iedere donderdag bespreek ik in Donderdagdeuntjes drie fijne albums die ik heb gehoord. Deze week twee. Kort maar krachtig. Of niet zo krachtig. Maar in ieder geval áltijd platen die ik met plezier heb beluisterd in de afgelopen week. Vandaag in Donderdagdeuntjes: Solange Knowles en Regina Spektor.

Solange – A Seat At The Table

solange_cover
In mijn tienerjaren was ik onwijs fan van Alicia Keys, die niet alleen prachtige muziek maakte, maar ook haar gevoelens prachtig onder woorden kon brengen. Soul met een klassiek randje. Inmiddels is Alicia meer de R&B-kant op gegaan, maar ze heeft een waardige opvolger: Solange Knowles. A Seat At The Table is een prachtig soulalbum met een hedendaags randje en een klein beetje R&B-invloeden. Maar niet alleen muzikaal gezien is het album van Solange het luisteren waard: Knowles weet een heleboel maatschappelijke kwesties op pijnlijke manier duidelijk te maken. Zoals racisme. Door middel van gesproken teksten, quotes van mensen die ermee te maken krijgen, krijg je een inkijkje in het racisme. En dat doet soms wel een klein beetje pijn.

Regina Spektor – Remember Us To Life

regina-spektor-remember-us-to-life
Regina Spektor is weer terug! Spektor is de vrouw die ik ooit leerde kennen met het nummer Us. Ze werd groot daarna. Tot het even rustig was. Maar gelukkig is ze er weer, met Remember Us to Life. Ze is rustiger, toegankelijker en haalt muzikaal gezien minder gekke fratsen uit. Waar ze je in haar eerdere werk soms ongemakkelijk kon laten voelen, is Remeber Us To Life nog steeds anders, maar een stuk meer gladgestreken. Hoewel ik dat ongemakkelijke heel erg kan waarderen, is dit makkelijker luisterbare album ook wel erg welkom. Gelukkig weet ze je wenkbrauwen met haar teksten nog altijd te laten fronzen.

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!

Een Reactie op “Donderdagdeuntjes: Solange en Regina Spektor

Reacties zijn gesloten.