De Soundtrack Van… Aafke Romeijn


aafke
Wat mijn eigen muzieksmaak is, weet ik natuurlijk wel. En die van mijn vrienden ook. Maar ik ben ook best benieuwd war andere mensen luisteren! Iedere week hoor ik daaromvbekende en minder bekende (muziek)mensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Aafke Romeijn, bijna 30 (“Help!”), kersverse moeder maar vooral muzikant en schrijver. Ze heeft drie solo-albums op haar naam met Nederlandstalige electropop. Vorige week verscheen haar nieuwe EP Anders Nog Iets?.

De soundtrack van… Vroeger

Dat is niet 1 liedje, maar een cassettebandje dat mijn vader ooit op weg naar vakantie bij een tankstation kocht, met de grootste hits van Chicago. Dat bandje hebben we zo vaak geluisterd dat ik compleet hooked ben met alles wat ook maar riekt naar seventies bigband- en soulmuziek. Ik verzamel nog steeds alle LP’s van Chicago, en heb er inmiddels bijna twintig.

De soundtrack van… Je jeugd

Dat is Fantasy, van Earth, Wind & Fire. Mijn ouders waren toen ik klein was vaak bezig om muziek te arrangeren voor bigbands die ze dirigeerden. Dit nummer is één van de eerste nummers die ik me kan herinneren, omdat het eindeloos werd gedraaid tot het arrangement af was. Ze schrijven alles nog met de hand uit, dus je kunt bedenken hoe lang dat duurde… ik vond het ontzettend gezellig dat ze thuis waren en zaten te werken terwijl ik onder de tafel zat te spelen, terwijl er non stop muziek klonk. Funky muziek, bovendien.

De soundtrack van… Een verliefdheid

De eerste keer dat ik écht heel erg verliefde was, heb ik maandenlang non stop naar Almost Happy van K’s Choice geluisterd. Als ik die plaat opzet ben ik meteen weer terug in het jaar 2000, de lente, en voel ik gerommel in mijn buik. Een mooi soort heimwee.

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Dat zijn er een hoop, maar Elizabeth On The Bathroom Floor van Eels heeft me in 2004 door een hoop tranen heen geholpen. Ik luisterde het voor ik ging slapen op mijn discman en jankte mezelf in slaap, heel pathetisch.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

Ik heb speciaal voor dat soort nummers een hele playlist gemaakt, die ik Heenweg heb gedoopt. Een speciale plek in mijn danshart heeft het nummer Hoeren van Flinke Namen. Het meest ondergewaardeerde nummer uit de Nederlandse hiphopscene if you ask me. Opzetten, en keihard meeblèren: “er zijn hoeren in de tent, dus we gaan nog niet naar huis!”

De soundtrack van… Een roadtrip

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst op vakantie ging met Bram (met wie ik nu getrouwd ben enzo), reden we door Spanje terwijl we het eerste en enige solo-album van Tim Vanhamel op repeat hadden staan. Vooral Garden Of Weeds maakt me nog steeds weemoedig. Ik hoop echt dat hij snel weer solowerk gaat maken… of gewoon in mijn band komt spelen, dat mag natuurlijk ook!

De soundtrack van… Een werkdag

Dat zijn vooral instrumentale nummers, veelal electro. Tekst en zang leiden af van schrijfwerk. Ik luister momenteel veel naar Kaytranada, een supervette producer. Funky dingen zoals hij maakt, daar krijg ik energie en ritme van om te schrijven.

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Voir un ami pleurer van Jacques Brel. De tekst staat op mijn arm getatoeëerd. It never gets old.

Lees hier de rest van de soundtracks!

Foto door Marc Deurloo

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!