Donderdagdeuntjes: Tim Buckley, Bruno Mars, Ibrahim Maalouf


Iedere donderdag bespreek ik in Donderdagdeuntjes drie fijne albums die ik heb gehoord. Deze week twee. Kort maar krachtig. Of niet zo krachtig. Maar in ieder geval áltijd platen die ik met plezier heb beluisterd in de afgelopen week. Vandaag in Donderdagdeuntjes: Alicia Keys en Emeli Sandé.

Tim Buckley – Lady Give Me Your Key

9200000064413133
Grote kans dat de naam ‘Buckley’ je wel wat zegt. Waarschijnlijk denk je meteen aan Jeff Buckley, die maar één album maakte én Hallelujah van Leonard Cohen op prachtige wijze vertolkte op dat album. Buckley heeft zijn muzikale talent niet van de vreemde: zijn vader is Tim Buckley, die hij amper kende. Vader Buckley overleed in 1975 op 28-jarige leeftijd aan een overdosis heroïne, en bij het grote publiek lijkt hij in de vergetelheid te raken. Gelukkig dook er recent weer nog niet uitgebrachte muziek van hem op. Lady, Give Me Your Key bevat dertien akoestische nummers die Buckley in 1967 solo inspeelde. Er zijn, net als van Buckley, veel te weinig verschillende nummers. Gelukkig zijn ze wel op verschillende manieren opgenomen.

Lees ook: De vergeten liedjes van de Top 2000: Jeff Buckley – Lover, You Should’ve Come Over

Ibrahim Maalouf – Live Tracks (2006 – 2016)

r-9204158-1476613628-1713-jpeg
Het was eigenlijk helemaal niet zijn plan om trompettist te worden, maar de muziekdocent van Ibrahim Maalouf overtuigde hem ervan om toch de muziek na te jagen. Dat is alweer even geleden voor de Frans-Libanese trompettist, die zijn inspiratie ook uit zijn roots haalt. Tien jaar geleden om precies te zijn. Er is een hoop gespeeld, en ook een hoop live. Van die live muziek zijn de mooiste, beste of meest memorabele veertien samengebracht op een live album. Persoonlijk luister ik het liefst live naar jazz, hoewel ik er ook zeer gelukkig van kan worden als het door onze huiskamer schalt. Dit is een ideale middenweg. Wel de sfeer die je live hebt, alleen dan rustig in je huiskamer.

Bruno Mars – 24K Magic

600x600bb
Goed, ik ben gewoon een sucker voor een lekkere popplaat. En ik heb een zwak voor Bruno Mars. Fantastische zanger, een heerlijk muzikaal gevoel voor humor en stiekem word ik ook gewoon altijd blij als ik zijn gezicht weer ergens zien verschijnen. Voor hij zelf in het muzikale middelpunt stond, schreef en produceerde hij voor onder andere Cee Lo Green, Flo Rida, Sean Kingston en Adam Levine. Alles wat hij toen op de achtergrond deed, is hij nu dubbel en dwars aan het inhalen. Wat mij betreft mag Mars nog wel wat langer blijven.

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!

Een Reactie op “Donderdagdeuntjes: Tim Buckley, Bruno Mars, Ibrahim Maalouf

  1. Pingback: De vergeten liedjes van de Top 2000: Tim Buckley – Once I Was | De gebundelde verhalen van Ingelise·

Reageren

