De Soundtrack Van… Charisa Chotoe


img_3082
Wat mijn eigen muzieksmaak is, weet ik natuurlijk wel. En die van mijn vrienden ook. Maar ik ben ook best benieuwd waar andere mensen luisteren! Iedere week hoor ik daarom bekende en minder bekende (muziek)mensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Charisa Chotoe

Charisa Chotoe (23), freelance redacteur. Schreef voor o.a. VPRO’s 3voor12 en hiphopblog Puna.nl. Is ook moderator op het jaarlijks terugkerend ADE Beats en studeert daarnaast nog op de HvA.

De soundtrack van… Vroeger

Mijn moeder luisterde Madonna, mijn vader luisterde vooral naar Reggae en Dancehall. In de auto was mijn vader de baas over de radio. Dit is één van de tracks die hij veelvuldig op volume 100 (althans, zo klonk het) draaide.

De soundtrack van… Je jeugd

Dat is de ‘Bad Boy Remix’ van Honey van Mariah Carey. Ik weet nog dat wij de oude computer van mijn tante kregen. Iedereen speelde altijd spelletjes op die computer, maar ik was helemaal verknocht aan YouTube. Ik luisterde eigenlijk alle tracks van Mariah Carey en zij heeft in haar carrière heel veel samen gewerkt met rappers. Door deze track leerde ik Bad Boy Records, het label van P.Diddy, kennen. Mariah heeft ook samengewerkt met rappers zoals Jay-Z, Nas, Bone Thugs-n-Harmony en Snoop Dogg. Door die samenwerkingen van haar ben ik hartstikke verliefd geworden op hiphop. Als ik op school was kon ik alleen nog maar denken aan het moment dat ik weer thuis achter de computer kon gaan zitten, YouTube afstruinen. Het moment dat ik dan ook daadwerkelijk met wat te drinken achter de computer zat, was het allerfijnste gevoel everrrr! Vind ik nu nog steeds.

De soundtrack van… Een verliefdheid

Winne – Alles wat ik wil ft. GMB. De eerste keer dat ik verliefd werd, was dit ons liedje. Ik kan elk woord een voor een voor je meerappen. De hele vibe van de videoclip is ook hoe ik onze zomers kan herinneren. Lekker weertje, cruisen door de stad, langs het water zitten. It makes me fall in love in a second! Ik vind het sowieso belangrijk dat een dude die ik date, naar Winne heeft geluisterd. Heeft hij dat niet, dat wordt het moeilijk om tot elkaar te komen, haha!

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Anthony Hamilton, Charlene. Ik heb niet echt een specifieke track die ik luisterde toen ik liefdesverdriet had, maar van deze track krijg ik spontaan liefdesverdriet. Zijn stem, zo puur. Als ik deze track luister wil ik al mijn exen terug, lol.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

Elle Varner – Only Wanna Give It To You ft. J. Cole. Mijn beste vriendinnen en ik gaan hier heel lekker op. Het is echt ons liedje. Maakt niet uit waar het gedraaid wordt. In de auto, in de club. Het heeft een lekkere, standaard beat en haar stem is niet perfect. Er zit een rauw, schoor randje aan. Love it.

De soundtrack van… Een roadtrip

Frenna – My Love. De laatste keer draaide we het album van Frenna. Dit is de eerste single, maar eigenlijk is het hele album een verzameling van hitjes. Mijn favoriet (daar is nog geen clip van) is ‘Stappen in die Range’. Het zijn veelal swingende beats, makkelijk mee te zingen tracks. De tijd gaat zo voorbij met dit album.

De soundtrack van… Een werkdag

Miles Davis – My Funny Valentine. Ik kan niet werken op muziek waar op wordt gerapt of gezongen. Ik vind het veel te leuk om mee te zingen. Daarom luister ik tijdens het werken vaak naar klassieke muziek of jazz sounds. Mijn favoriet is My Funny Valentine van Miles Davis. Ik wou dat ik een optreden van hem had kunnen meemaken, maar helaas. Hij is 1991 overleden. Ik ben sowieso helemaal gek op trompettisten, maar Miles is forever favorite.

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Mr. Probz – Drivin’. Ik heb heel veel favoriete nummers aller tijden, maar om er dan toch een te kiezen. Drivin’ van Mr.Probz is een track die voor zijn grote doorbraak track ‘Waves’ al bekend was onder de hiphopliefhebbers. Het is duister, het is rauw. Mijn favoriete soort hiphop.

Lees hier de rest van de soundtracks!

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!

