#Instafood: Linzenhapjes


Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk avondmaaltje online gooien zonder recept? Vandaag: linzenhapjes. Voor ehm… Een heel weeshuis.

Het is inmiddels mijn go to geworden als iedereen hapjes mee moet nemen, deze Ethiopische linzenhapjes. Ze zijn verschrikkelijk lekker, makkelijk te maken én minstens net zo smaakvol als hapjes met vlees. Maar dan moet je wel een beetje goed kruiden. Wanneer je het juiste bladerdeeg gebruikt, ook nog eens helemaal geschikt voor je plantaardig etende vrienden.

Nodig?

– 150 gram gedroogde linzen
– 350 milliliter water
– Anderhalve eetlepel sojasaus
– Een uitgeperste teen knoflook (of meer, meer knoflook is meer beter)
– Twee eetlepels olijfolie
– Een ui
– Drie bosuien of een halve kleine prei
– Twee theelepels gemalen komijnzaad
– Twee theelepels gemalen korianderzaad
– Twee theelepels kardemompoeder
– Chilivlokken naar smaak
– Een pakje bladerdeeg
– Olijfolie en kerriepoeder voor de hapjes.

Hoe dan?

Mijn favoriete veganistenwebsite Vegetus bedacht dit recept. Ik wil hem om tijd uit te sparen ook nog wel eens maken met linzen uit blik (groot blik) en ik gooi er graag nog een flinke scheut sriracha doorheen. Maakt ze net even een stuk scherper. Als je een pakje bladerdeeg van tien plakjes hebt, heb je uiteraard tien hapjes. Ik wil ze ook nog wel eens diagonaal halveren zodat je 20 hapjes krijgt.

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!

