Luistertips: mijn favorieten op Eurosonic Noorderslag


Het mocht een weekje duren, ik had dan ook een week nodig om bij te komen, maar ik vind het hoog tijd om tóch nog even te delen wat ik allemaal gezien het op Eurosonic en Noorderslag. Samen met de Never Mind The Hype-crew toog ik naar Groningen om de beste nieuwe acts uit Europa én natuurlijk van eigen bodem te checken. De beste heavy en deviant acts lees je trouwens terug op NMTH.

Teske

Ik sprak Teske toen ze haar eerste single uitbracht en sindsdien is er heel wat veranderd voor de zangeres. Ze is overgegaan naar Nederlandstalig en is inmiddels bij TopNotch onder de pannen. Op Noorderslag had ze zaterdagavond één van haar eerste optredens en het was grandioos. Loepzuiver, een lichte gezonde spanning en vooral een hele stille zaal.

Death Alley

Eén van de beste rockbands van eigen bodem met concerten die gegarandeerd zorgen voor een avond vol vermaak, is gestopt. John Coffey is niet meer. Maar volgens mij is er een band opgestaan met dezelfde livepotentie. Death Alley is alles behalve een kopie van de eerder genoemde rockers, maar ik vermoed dat ze minstens zo’n groot feestje kunnen bouwen. Plus: het uiterlijk van deze mannen zorgt sowieso al voor heel veel pluspunten. Een eigen stijl in uiterlijk én muziek, beide kunnen mij in elk geval wel bekoren.

The Charm The Fury

En als we het dan toch hebben over een zaal die losgaat bij een band: probeer The Charm The Fury ook eens. Keiharde rock, superstrak en de pit is bijna onmenselijk. Komt ook wel grotendeels door de bizar stoere frontvrouw Caroline.

Luwten

Ik ken d’r als de fantastische zangeres in onze schoolband, dat maakt het wel extra leuk om Tessa Douwstra, de vrouw achter Luwten, weer tegen te komen op Noorderslag. Ze was vorige week al te zien in De Wereld Draait Door en dat was niet meer dan terecht. Een beetje experimenteel en zeer de moeite waard om live ook te checken. Tessa en haar band zetten een topshow neer.

Paceshifters

De rockers van Paceshifters slopen elk podium en hóe. Ik heb ze op Eurosonic twee keer mogen aanschouwen en twee keer smaakte het naar meer. Veel meer.

Anne-Marie

Op Eurosonic heb ik d’r helaas gemist, maar ik zit al een tijdje te wachten tot Anne-Marie eindelijk een keertje doorbreekt in Nederland. Ik zag d’r voor het eerst tijdens het concert van Rudimental, dat pas op gang kwam toen Anne-Marie het podium opkwam. En terecht.

Glowie

Als we het hebben over goede pop, dan hebben we het ook over de IJslandse Glowie.

FATA BOOM

Het is bizar, het is mysterieus en van een jaar of vier oud tot ergens diep in de zeventig staat men te dansen. FATA BOOM is de meest bizarre act die je dit jaar gaat zien. En ga het zien. Je gelooft je ogen en oren niet.

Navarone

Ik sprak ze voor Never Mind The Hype en dat smaakte naar meer. Net als de plaat. En het concert maakte alles meer dan waar. Zo strak, zo zuiver, zo verschrikkelijk goed.

Call It Off

Heerlijke skateboard poppunk. Deze jongens zorgen gegarandeerd voor een show waar je niet stil kunt blijven staan en er is ook heel wat ruimte voor publieksparticipatie. Dat publiek krijgen ze gemakkelijk mee.

