#Instafood: Hartige taart met spinazie en artisjok


Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk avondmaaltje online gooien zonder recept? Deze week: #Instafood: Hartige taart met spinazie en artisjok voor vier personen.

Spinazietaart! #vegan #instafood #instachef #food #foodstagram #healthy #vega #veggies #spinach #pie #tofu #whatveganseat

A post shared by Ingelise de Vries (@ingelisedevries) on

Omdat ik geen ei mag, heb ik in mijn leven nooit quiche of hartige taart gemaakt. Tot ik erachter kwam dat tofu een prima vervanger is voor ei, je hebt er alleen wat meer van nodig. Het bindt net zo goed, maar is wel een stuk lastiger op smaak te brengen. Vandaar dat ik deze spinaziequiche van Yup It’s Vegan nog even wat extra’s meegaf. Snel is ‘ie overigens niet klaar: het pureren van de tofu duurt even en de taart moet ruim drie kwartier in de oven én nog tien minuten staan voor je ‘m snijdt.

Nodig?

– Zes plakjes hartige taart-deeg (nét wat fijner dan bladerdeeg)
– 450 gram tofu
– Vier eetlepels edelgistvlokken
– Twee eetlepels mosterd
– Twee eetlepels balsamicoazijn
– Vijf tenen knoflook
– Een theelepel gedroogde oregano
– Twee theelepels gerookt paprikapoeder
– Twee sjalotjes
– Een blik artisjokharten
– 450 gram spinazie (ik gebruikte grofgesneden diepvriesspinazie)
– Ca. 200 gram zwarte olijfjes (in plakjes)
– Pijnboompitjes
– Cayennepeper
– Peper en zout
– Eventueel: zongedroogde tomaatjes (in kleine stukjes) en/of champignons (in kwarten) en/of stukjes feta

En een springvorm van 26 centimeter.

Hoe dan?

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Laat de tofu uitlekken en snij in kleine stukjes. Pureer samen met de edelgistvlokken, moster, balsamicoazijn, knoflook, oregano en het gerookte paprikapoeder tot een dikke massa. Breng op smaak met peper en zout.

Snipper de sjalotjes en fruit ze een minuut of vijf aan. Laat de diepvriesspinazie warm worden in dezelfde pan óf snij de verse spinazie klein en laat slinken. Als je champignons gebruikt: bak deze een minuut of zes in een pan en giet af.

Snij ondertussen de artisjokhartjes in kleine stukjes. Draai het vuur uit als de spinazie warm is en meng het tofumengsel goed door de spinazie heen. Doe ook de artisjokhartjes en olijfjes erdoor en eventueel de zongedroogde tomaatjes, feta of champignons. Breng flink op smaak met (cayenne)peper en zout.

Bedek nu de taartvorm met het deeg en doe de vulling erin. Zorg dat de vulling gelijkmatig is verdeeld en strooi de pijnboompitjes erover. Zet de taart nu 45 minuten in de oven, ik zette de laatste vijf minuten nog even de grill aan om de bovenkant knapperig te krijgen. Laat de taart daarna nog tien minuutjes staan en dan is ’t smullen geblazen.

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!

2 Reacties op “#Instafood: Hartige taart met spinazie en artisjok

Reacties zijn gesloten.