Hierom moet jij woensdag naar de stembus


Beeld: Pixabay


Er is al onwijs veel over geschreven, gevlogd, campagne gevoerd, getalkshowt en reclames uitgezonden. Toch kan ik het niet laten om het nog een keer te benadrukken. Ik vind namelijk dat jij woensdag naar de stembus moet. Zoals Rutger de Quay van De Stembus 2017 zei: “Het is niet alleen je democratische recht, het is ook je democratische plicht.” Wij bepalen namelijk samen de toekomst van dit land.

Onder de ongeveer tien lezers van mijn blog, zitten gok ik voornamelijk jonge mensen. En wij zijn dus de toekomst van dit land. En we hebben nog pakweg een jaartje of vijftig te leven in dit land. Dus moeten we goede keuzes maken. Die keuze is niet makkelijk. En ik kan die keuze ook niet voor je maken. Het feit dat ik stiekem een wannabe groen cultuurgekkie ben, betekent niet dat jij vindt dat mijn keuze de juiste is.

Bevoorrecht

Die keuze is namelijk heel erg persoonlijk. Ik ben een onwijs bevoorrechte, hoogopgeleide, witte vrouw mét prima freelance inkomen die zich zorgen kan maken over dingen als cultuur en milieu. Als kersverse tante wil ik dat mijn nieuwe nichtje straks in een schone, mooie wereld leeft. Wat mij betreft komt er niet meer asfalt bij in Nederland en gaan we de manier waarop we nu vlees produceren en consumeren flink aanpakken. Verder vind ik homoemancipatie een enorm belangrijk thema omdat het veel van mijn vrienden aangaat.

Waarschijnlijk ga ik het nooit meer meemaken, maar mijn ideale wereld bestaat uit een fluffy regenbogenland waarin iedereen lief is voor mens, dier en natuur, de hippie-utopie. Realistisch? Nope. Maar mijn politieke keuze kan daar wel een héél klein beetje aan bijdragen.

Jouw keuze

Dat kan jouw keuze ook. Want elke stem telt. Scheur jij dagelijks met de auto het land door voor je werk? Dan kan ik me voorstellen dat je veel liever méér asfalt door het land wil hebben. En als boer, slager of melkhouder lijkt het me strontvervelend als er extra belasting wordt geheven over dierlijke producten. Daar gaan je inkomsten. Ga je binnenkort studeren? Natuurlijk stem je dan de basisbeurs terug. Je stemt uiteindelijk voor de partij waarvan je denkt dat zij jouw Nederland deels beter kunnen maken. Het maakt mij niet uit of dat een hele linkse of rechtse partij is, een centrumpartij of eentje waar jij vier jaar lang meebeslist. Als jij je stem naar uitbrengt. Verander Nederland, verander de politiek.

Nee, dat kan niet binnen vier jaar. En nee, je zult nooit de partij vinden die perfect aansluit bij jouw wensen. Maar jouw gekozen partij kan wél een kleine verandering maken. Net als jij met je stem. Scheur woensdag naar die stembus en maak dat verschil!

Influencers

En hier nog een film vol awesome influencers, mocht ik je niet hebben kunnen overtuigen dat je écht naar de stembus moet.

Een Reactie op “Hierom moet jij woensdag naar de stembus

Reacties zijn gesloten.