De voor- en nadelen van alleen op reis gaan


Het is niet eens zo heel lang geleden dat ik alleen op pad ging. Begin november is het laatste wapenfeit. Sindsdien ben ik heel wat weekenden weggeweest, alleen dan met de leukste man van de wereld. Maandagochtend vlieg ik voor het eerst weer eens alleen. De traditie om met Pasen in Malaga te zijn, hou ik graag hoog.

In september 2011 ging ik er voor het eerst alleen van tussen. Ik had het niet meer naar mijn zin op werk en moest even weg uit de dagelijkse sleur. Ik boekte een ticket naar de stad waar David Bowie ook naartoe vluchtte toen hij even weg wilde: Berlijn. Dat is me razend goed bevallen en sindsdien trek ik er geregeld alleen op uit. Dat heeft een hoop voordelen, maar ook een hoop nadelen.

Lees ook: Handleiding voor de alleen-reiziger

Doei.

A post shared by Ingelise de Vries🐳 (@ingelisedevries) on

Voordeel: Je kunt doen wat je wil

Juist omdat je alleen bent, hoef je met niemand rekening te houden. Wil je om zeven uur opstaan om een dag door de bergen te wandelen? Geen probleem. Wil je een nachtje doorhalen en de volgende dag brak in bed liggen? Niemand die je tegenhoudt. Geen gesteggel over culturele attracties, geen verwachtingen en geen teleurstellingen. Egoïstisch? Je bent toch alleen op reis. Rekening houden met je omgeving is dan wel weer een pré.

Nadeel: Je kunt je alleen voelen

Daarmee komt ook meteen het nadeel: je hebt niemand om meteen je ervaringen mee te delen. Het komt dan toch neer op appen met het thuisfront wanneer je een verhaal kwijt wil. En soms wil je misschien gewoon even op het terras of in een kroeg zitten voor een goed gesprek. Dat gaat wat lastiger. Een tip is een kamer te huren via AirBNB of Couch Surfing. Vooral via die laatste is het idee ook dat je de locals leert kennen. In de beschrijving in een profiel staat of iemand daarvoor in is en je op weg wil helpen.

Alleen in Londen (Beeld: Ingelise de Vries)

Voordeel: Je leert makkelijker nieuwe mensen kennen

Tenzij je nieuwe mensen leert kennen, dus. Als je alleen bent, vragen groepen toch sneller of je wil aanhaken. Als je met z’n twee bent, is die drempel al groter. Je hebt dan immers toch al gezelschap. Wanneer je een beetje sociaal bent, maak je al snel vrienden. Misschien alleen voor de avond, misschien voor het leven. Lukt het echt niet? Tinder heeft al een tijdje een functie dat je groepen kunt swipen. Wil je een avondje uit met een groep? Gewoon even swipen en je hebt je vrienden gevonden. Licht wel even je partner in, voor je door iemand gespot wordt en er grote misverstanden ontstaan…

Nadeel: De stap om er alleen om uit te gaan kan groot zijn

De eerste paar minuten of zelfs uren ben je toch op jezelf aangewezen. Jij moet de stap nemen om erop uit te gaan en alleen aan de bar je drankje bestellen. En iemand aan durven spreken. Dat is voor de meeste mensen onwijs lastig, maar probeer er overheen te komen. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat iemand niet met je wil praten? Dan is diegene je tijd ook niet waard én je ziet hem/haar toch nooit meer.

Alleen in Malaga (Beeld: Ingelise de Vries)

Voordeel: Alles kan op jouw tijd

Dat betekent dus uitslapen, eten, naar bed gaan, drinken, wandelen, musea bezoeken (goed, op jouw tijd mits openingstijden het toelaten). Noem maar op. Niemand zal je gek aankijken als je om elf uur ‘s ochtends een wijntje bestelt of om half drie al besluit te gaan dineren.

Nadeel: Je eet ook alleen

Dat dineren moet dus wel alleen. Dat vond ik de eerste paar keer flink onwennig. Maar het went voor sommigen. Mijn tactiek? Een tafeltje met uitzicht op het hele restaurant of terras of op straat zodat je lekker mensen kunt kijken. En natuurlijk is een eettent met wifi ook nog een redmiddel, kun je even je Instagram updaten tijdens het wachten op je Italiaanse pasta of Engelse ontbijt.

Dit voelt zo Disney. #semanasanta #malaga

A post shared by Ingelise de Vries🐳 (@ingelisedevries) on

Maar reis alleen alleen als alleen reizen je ligt

Het beviel mij super, maar genoeg mensen trekken het na een weekend al niet eens. Probeer het eens, een kort weekendje. Bevalt het? Super! Vind je het niks? Dan hoef je ook niet nog een keer alleen op reis. Er worden talloze reizen aangeboden voor alleen-reizigers die graag in een groep reizen, zonder dat je ineens verdoemd bent tot een singlesreis. En anders is er ongetwijfeld wel een vriend(in) of familielid die lekker een weekend of weekje weg kan gebruiken.

Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen van alleen op reis gaan?

Ben je benieuwd hoe het mij in Malaga vergaat? Via Instagram, Facebook, Twitter en natuurlijk hier hou ik je op de hoogte.

3 Reacties op “De voor- en nadelen van alleen op reis gaan

  1. Ik reis nu voor het eerst alleen. Dit was niet gepland maar liep toevallig zo. Heel toevallig dat ik je artikel precies nu op mijn erste avond alleen tegenkom. Ik voel me verdomd ongemakkelijk maar ik hoop dat het steeds beter gaat en ik het uiteindelijk leuk ga vinden :)

    Liked by 1 persoon

    • Kijk, dat komt goed uit! Ik vind het vooral een kwestie van jezelf over bepaalde dingen heenzetten. En voor de zekerheid stop ik vaak een boek in mijn tas zodat ik altijd wat te doen heb. :) Goeie reis en heel veel plezier! Laat je weten hoe het was?

      Like

Reacties zijn gesloten.