Japanse cultuur inspireert muzikant OIJ


Hij is niet echt te definiëren als dj of band, maar zit er ergens tussenin. En dat beschrijft zanger, songwriter en producer Valentijn Crouwel ook niet echt: met een zelfgebouwde én duurzame lichtshow probeert hij als OIJ iets totaal nieuws.

Alleen in Japan
OIJ staat voor ‘only in Japan’, het land dat Valentijn inspireerde. „Ik hou van de cultuur daar”, vertelt hij aan Metro Lifestyle. „Aan de ene kant moet je er heel erg binnen de lijntjes kleuren. Overdag loopt men strak in pak en is men heel traditioneel. ’s Avonds komt er juist een extreem creatieve kant naar buiten. Die balans probeer ik ook met mijn muziek te vinden.”

Lees ook: Muzikant IX verkoopt zijn muziek in kleding

Cinematische electropop noemt hij die muziek. „De eerste twee nummers van de show zijn liedjes-liedjes, vanaf het derde of vierde nummer wordt het eigenlijk een lange dancetrack. Daarmee krijg ik mensen lekker op gang. Dat is vooral fijn omdat ik nog niet de grootste artiest van de wereld ben: ik speel vaak voor een publiek dat mijn muziek nog niet kent. Nu hoeven ze niet aandachtig te luisteren, maar kunnen ze vooral lekker dansen.” Een goede sfeer creëren en mensen die genieten is het belangrijkst, volgens Valentijn.

Lees verder op Metronieuws.nl

Beeld: VOWTOW

