‘We moeten ons slavernijverleden niet wegmoffelen’


Als het aan D66 ligt, krijgen leerlingen veel meer les over het koloniale verleden van Nederland en ons slavernijverleden. Toch sneuvelde dit onderwerp op de formatietafel. Is het hoog tijd dat daar meer aandacht aan wordt besteed of het is wel genoeg zo?

Emma Gribling is geschiedenisdocent op een Montessori in Almere en staat achter D66. „Het wordt ontzettend onderbelicht”, zegt ze tegen Metro. „We praten eromheen en geven vooral anderen de schuld. Een zin in het boek die ik zelf indrukwekkend vind, is: ‘We deden het ook wel, maar we deden het omdat andere landen het ook deden.’ We dekken onszelf daarmee in.”

Oneerlijk
„Het voelt oneerlijk, je bent niet open. Het is niet het verdraaien van feiten, maar het verbergen. Dat moeten we niet willen. Ik vraag altijd aan de leerlingen: ‘Hoe denk je dat kinderen in Indonesië deze geschiedenis leren?’ Zo probeer ik ze te laten zien dat niet alles wat in het boekje staat universeel is.”

Tjeerd van Erve geeft geschiedenisles in Tilburg, en kiest er ook voor zelf soms meer initiatief te nemen. „Het is al onderdeel van de examenstof, de trans-Atlantische slavenhandel behoort tot een van de begrippen die behandeld moeten worden. Persoonlijk blijf ik daar best uitgebreid bij stilstaan, ook de rol van Nederlanders in deze periode, en dat de afschaffing van slavernij/slavenhandel niet geheel op vrijwillige basis gebeurde, maar onder druk van de Britten.”

Lees verder op Metronieuws.nl

Advertenties

Een Reactie op “‘We moeten ons slavernijverleden niet wegmoffelen’

  1. Ik denk dat, voordat we (terecht) meer aandacht gaan besteden aan het slavernijverleden, eerst iemand een revisie van de geschiedenisboeken (of maatschappijleer) moet maken, waarin alles rustig en onpartijdig uit de doeken gedaan wordt, zonder dat deze revisies worden gedaan uit angst voor onrust en hysterie van types als Sylvana Simons.

    Like

Reacties zijn gesloten.