#Flexwerktest: CT Coffee & Coconuts in Amsterdam


Tot eind oktober test ik samen met vier andere juryleden de beste flexwerkplekken van Nederland! Voor ASUS reizen we het hele land door om te kijken waar je als zzp’er nou het fijnste op locatie kunt werken. De komende tijd zit ik in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Den Bosch. En vertel ik je achteraf uiteraard waar ik was én hoe dat was.

Vandaag zat ik bij CT Coffee & Coconuts in Amsterdam. Daar nemen ze zowel koffie als kokosnoten heel serieus. Bij veel gerechten en sapjes zit inderdaad kokos. Ik kwam hier slechts één keer eerder, om Lucas Hamming te interviewen, en vraag me sinds vandaag weer af waarom ik hier niet vaker kom.

De locatie

CT Coffee & Coconuts zit op de Ceintuurbaan 282-284. Alleen van de buitenkant een lust voor het oog: het is een oude bioscoop die in de jaren 20 werd gebouwd. Ik mocht dankzij deze flexplektest ook testen hoe taxidienst Abel werkt in Amsterdam. Dat is een soort Uber, alleen dan met elektrische auto’s en het kan zijn dat je een rit deelt met anderen, waardoor je minder betaalt. Met de auto is De Pijp niet ideaal, maar er stoppen een hoop trams in de buurt. En met de fiets natuurlijk ook, mocht je in Amsterdam wonen of een ov-fiets hebben.

Zorg wel dat je op tijd komt: de locatie is namelijk een druk bezochte. Kom je rond de lunch, dan is er een kans dat je geen eigen tafeltje meer hebt. CT is inmiddels een gevestigde naam in de stad waar heel hip en ietwat yup-Amsterdam komt. Toeristen vind je er wel, maar wel een stuk minder omdat je toch een beetje buiten het centrum-centrum zit.

De sfeer

Inmiddels herken je de bioscoop niet meer terug en is het een grote, open ruimte waar je op drie verdiepingen kunt zitten. Als je binnenkomt staat er rechts meteen een tafel voor zzp’ers, voor de rest vind je er hoge tafels om met z’n vieren te borrelen, banken om koffie en wat zoets op te drinken en eten en lage tafels om op te lunchen of dineren.

De open inrichting, de vele planten en lichte kleuren zorgen ervoor dat je prettig kunt werken. Althans, als je er zoals blij van wordt dat er constant rumoer om je heen is. Er staat fijne achtergrondmuziek aan en om je heen wordt flink bijgepraat. Mijn tafel wisselde van meiden van begin twintig, net afgestudeerd en niet wetende wat ze qua carrière wilden tot drie veertigers die hun verre reizen bespraken. Ik vind het heerlijk om me af en toe eens af te laten leiden door de mensen om me heen.

De koffie (en het eten)

Van alleen koffie is niet te spreken bij CT Coffee & Coconuts. Je kunt hier ook terecht voor verse thee, heerlijke sapjes en smoothies, goede wijn en natuurlijk Amsterdams speciaalbier. Voor de alcohol vond ik het nog te vroeg, dus ik heb het bij de koffie (Flat White, hele lekkere) en sapjes (Royal Apple, niet de limoen erin gooien want dat was qua zuurheid iets te ambitieus).

Van de croissant werd ik niet heel warm, misschien omdat ik die vrij laat op de ochtend at en hij wellicht al even lag. De Dashi Chicken Broth maakte het daarentegen allemaal weer goed. Ik had alleen even moeten vragen of er ei in zat (ja, dat had ik kunnen weten). Ik mag geen ei en vroeg daarom om een lepel om ‘m eruit te kunnen scheppen. De bediening bood me meteen een nieuw bord aan (‘Weet je het zeker? Echt geen probleem!’).

Wat bediening betreft zit het ook wel snor. Natuurlijk duurt het allemaal wat langer als het druk is, maar over het algemeen heb je vrij snel je koffie. Ondanks dat ik samen met andere vervelende hipsters met een Ace & Tate-bril de wifi aan het misbruiken ben, voel je je niet bezwaard om maar koffie te bestellen om het bestellen. Maar zijn ze wel bereikbaar als je nog een bakkie pleur nodig hebt.

En?

Ik voel me vaak nogal bezwaard om in een koffietent te gaan zitten. Bij CT Coffee & Coconuts is dat door de grote zzp-tafel bij binnenkomst al een stuk minder. Qua prijs zit je wel echt aan Amsterdam-prijzen, als blutte zzp’er kun je dus beter gewoon thuis gaan zitten met oploskoffie. Maar verder? Deze plek is ideaal als je graag met de rumoer van muziek en mensen om je heen werkt (zoals ik), goede koffie drinkt en het natuurlijk fijn vindt om midden in Amsterdam te zitten.

Reageren

