Luistertip: LUWTEN – LUWTEN


Goed, leg op deze vrijdagmiddag even neer wat je aan het doen bent. Maak je hoofd leeg en denk terug aan je allerfijnste jeugdherinnering, ik hoop van harte dat je die hebt.

Voor mij zijn dat herinneringen als spelen in de enorme tuin van onze Deense vrienden, waar we met het gezin altijd naartoe gingen. Spelen op het enorme grasveld voor het eerste huis dat ik me kan herinneren. En tot ’s avonds laat mogen opblijven bij wijlen opa en oma om de praalwagens tijdens het Bloemencorso in Sint Jansklooster te bekijken. Pure magie was het.

Die herinneringen roepen bij mij een veilig, geborgen en enorm zen gevoel op. Een leven zonder grote mensen-problemen, hoe klein ze soms ook zijn. Het enige waar je je druk om maakte was of het klavertje vier nou wel echt bestond.

Zen

Precies dat gevoel van rust overviel me toen ik het nieuwe album van LUWTEN aanzette. Ik zit al maanden te wachten tot het album er eindelijk is. Vandaag is het zover en het valt alles behalve tegen. LUWTEN is (en maakt) een heel fijn album. Denk aan een opnieuw uitgevonden Charlotte Gainsbourg (die overigens ook bezig is met nieuwe muziek). Tessa Douwstra, de vrouw achter LUWTEN, zingt laag op laag op laag, gebruikt bijzondere instrumenten en is niet bang om af te wijken van de gebaande paden door heel veel herhaling, bijzondere akkoorden en mooie ritmes.

Neem even een uurtje pauze in al je pre-weekendstress. Zet het album aan en geniet heel even. Het is prachtig en je bent echt even helemaal zen. Vergeet al je meditatie-apps en laat je meevoeren door de prachtige muziek en stem van LUWTEN.

Live

Een tijd terug zag ik LUWTEN in Splendor en ik kan je vertellen dat het echt de moeite waard is om de band live te zien. Check hier alle data.

Reageren

