Anneke van Giersbergen: VUUR is heavy en episch als een duister sprookje


Beeld: Set Vexy


Tien jaar geleden is het inmiddels dat Anneke van Giersbergen stopte met The Gathering. In dat decennium deed ze een hoop: van harde projecten tot kindervoorstellingen tot muziek voor attracties van de Efteling. De tijd is aangebroken voor een nieuwe focus: VUUR. “Het is een beetje alsof je gaat scheiden: eerst wil je alles wat er is uitproberen. Daarna weet je wat je wil en ligt daar je focus op.”

Vandaag verschijnt In This Moment We Are Free, de debuutplaat van all-star band VUUR. “Ik wilde al heel lang een progressieve metalplaat maken, een heavy plaat die alleen maar heavy is. Superenergiek en donker met ook heel veel schoonheid. Ik wilde geen compromissen. Een hele eerlijke plaat, dat is in mijn ogen wel gelukt. Ik heb gedaan wat ik wilde. Het zijn epische songs geworden.”

Dat laat dus wel een flinke tijd op zich wachten, en niet zonder reden. “Ergens had ik nooit de juiste mensen om me heen, al zit ik in de metalscene. Toen ik met Arjen Lucassen The Gentle Storm deed, gooiden we altijd even een band bij elkaar om maar kort te touren.” Die band bestaat uit Ed Warby (Gorefest, Ayreon en Hail Of Bullets), Jord Otto (ReVamp, My Propane, The Blackest Grey), Ferry Duijsens (The Gentle Storm, Kill Ferelli) en Johan van Stratum (Stream of Passion, The Gentle Storm). “Ineens realiseerde ik me: ‘Holy shit, ik heb best een kick-ass band om me heen’. Toen wist ik dat als ik ooit een heavy plaat wilde maken, dat ik het met deze jongens moest doen.”

Lees het hele interview op NMTH.nl.

Reageren

