Dit kunnen we leren van de gelukkige Zweden


In Nederland omarmen we de Scandinavische levensstijl steeds meer. Vooral Zweden vinden we interessant: ze eten gezond, werken minder, zijn allesbehalve corrupt en razend populair bij fashionista’s. Boeken worden volgeschreven met hoe we de Zweedse levensstijl kunnen overnemen. Maar wat is het geheim van Zweden?

Veel meer rust

Metro ging op zoek naar een aantal Nederlandse Zweden en Zweedse Nederlanders. Wat zijn de belangrijkste verschillen? „Het allergrootste verschil is toch echt wel de rust”, zegt Renee Daams die nu elf jaar in Zweden woont. „In Zweden haast je minder en kijk je niet al 100 stappen vooruit. In Nederland had en heb ik altijd het gevoel dat het druk is, dat ik het druk heb. Toen ik nog in Nederland woonde, draaide mijn leven om school en sporten. Ik was altijd op weg naar iets, of het volgende proefwerk, of mijn volgende wedstrijd, er werd altijd vooruitgekeken.”

Lees verder op Metronieuws.nl

Reageren

